Kivastiku näidend Pätsist jõudis Moskvasse!

Lavastaja Aleksandr Ogarjov ütleb, et Venemaal Moskvas on näidendit „Kostja ja hiiglane” ohtlikum näidata kui meil Eestis.

Vene teatri suurmehe, meie Vaba Lava esimese kuraatori Oleg Lojevski aastapäevad tagasi väljaöeldud mõte, et Mart Kivastiku näidendit „Kostja ja hiiglane”, mis kirjutatud meie esimese presidendi Konstantin Pätsi loo põhjal, tuleks näidata Moskvas, võib teoks saada.

Moskva lavastaja Aleksandr Ogarjov, kes 2018. aasta suvel lavastas Kivastiku näidendi Viinistul, võtab selle teist korda teha. Seekord on plaan presidendi lugu mängida tema koduteatris, mis on Moskva kesklinnas asuv teater Draamakunsti Kool.

Eskiis kantakse ette festivalil

Merle Karusoo, Aleksandr Ogarjov ja Oleg Lojevski, enne eskiisi näitamist.

„Ma armusin Eestisse. Kui „Kostja” lavastamine Moskvas annab mulle võimaluse veel kord külastada teie suurpärast maad, ma oleksin õnnelik,” ütleb Aleksandr Ogarjov. Selleks, et lavastus võetaks teatri plaanidesse, valmib nelja proovipäevaga lavastuslik eskiis, ettelugemine. Draamakunsti Kooli kodulehel kirjutatakse, et see ettelugemine toimub festivalil Pojehali, mis just praegu (kirjutan seda juttu Moskvas 4. novembril – M. M.) kestmas Meierholdi keskuses, kus moskvalased muu hulgas saavad näha kolme lavastust*, mis sündinud Vene (üks ka Jakuudi) lavastaja ja Eesti näitlejate koostöös.

Draamakunsti Kooli eskiisis Kostjast plaanib lavastaja Ogarjov kasutada Viinistu lavastuse filmitud materjale ja muusikat. Konstantin Pätsi mängib Venemaa teeneline kunstnik Igor Jatsko. Näitleja on tuntud kogu Venemaal, nii teatri- kui kinomaailmas. Ta on Aleksandr Ogarjovi kursusekaaslane ja sõber. Igor Jatskod teatakse ka kui lavastajat ja teatripedagoogi. Pärast eskiisi vaatamist on arutelu, mida juhib Oleg Lojevski.

„Mul on selle näidendi lavastamise suhtes ka valgustuslik huvi. Tahaks, et rohkem venelasi teaks, kui valus on see presidendi teema eestlastele ja kuidas sel on oma mõju me suhetele, üksteisemõistmisele,” ütleb lavastaja Ogarjov. Palun tal seletada, miks tema meelest on „Kostja” loo jutustamine Moskvas ohtlikum kui Eestis. „Meil on palju staliniste. Sealhulgas mõned neist juhivad üsna kõrgel positsioonil kultuuriprotsesse või on lihtsalt mõjukad inimesed.”

Lavaletulek sõltub oludest

Kursusekaaslased.Igor Jatsko ja  lavastaja Ogarjov, kes  üllatas sellega, et on võimas näitleja. 

Läinud aasta aprillis Maalehele antud pikas intervjuus ütles lavastaja Ogarjov: „Suurte uhkete kunstiliste juhtide aeg on ammu möödas. Kunagised uhked teatrijuhid, lavastajad Ljubimov, Efros, Tovstonogov, ka Vassiljev olid harjunud sellega, et kunstnik, režissöör on teatris number üks. Sellega oli harjunud ka publik.

Praegune aeg toetub bürokraatiale, direktoreid paneb ametisse võim. Ja kui kunstilisel liidril on olemas oma uhkus, siis ta enamasti läheb direktoriga tülli. Sest enamasti ei oska direktorid hinnata seda, mis on kunstiliselt väärtuslik. Direktorid orienteeruvad repertuaari valikul täissaalidele, publikule, kes ei taha mõelda. Ja kui kultuuriministeerium paneb paika direktorid, siis kunstiline liider enamasti on kaotaja, väga tihti nii juhtub.”

Kogu näitetrupp, vasakul “Kostja hiiglase” Eesti kunstnik Ervin Õunapuu ja autor Mart Kivastin. Mina olen alatedlikult direktorit embamas.

Kui nüüd Moskvas küsin, kes otsustab, et „Kostja ja hiiglase” lavastus seal töösse võetaks, vastab ta samamoodi, et peamine otsustaja on teatri direktor. „Kui eskiis suudab temas huvi äratada ja ka Eesti poolelt on selle teokssaamiseks huvi ja toetust, siis peaks kõik õnnestuma.”

Aleksandr Ogarjovil on praegu käsil William Shakespeare näidendi „Macbeth” proovid, esietendus on juba 22. novembril. „Sellest tuleb mõtteavaldus poliitikute ja poliitika teemal,” ütles lavastaja. Küsimusele, kas seda siis pole ohtlik teha, vastas ta nii: „Nõukogude ajast saadik on meil nii, et ametnikud kannatavad välja, kui asjadest räägitakse mõistu, aga kui midagi otse välja öeldakse, võivad nad sellest kinni hakata.”

Neljapäevaks, kui ilmub Maaleht, on eestlaste kutuuridessant Moskvasse juba lõppenud. Lähiajal peaks ka selguma, kas „Kostja ja hiiglane” jõuab Moskvas lavale ja publiku ette.

*Moskvas mängitud etendused on Vaba Lava egiidi all valminud Julia Augi „Minu Eesti vanaema”, Dmitri Jegorovi „Transiit. Peatage muusika” ja R.A.A.A.M. produktsiooni Sergei Potapovi lavastus „Libahunt”.

Lugu ilmus täna Maalehes, pildid Natalja Tšeban (Наталия Чебан).

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga