„Rahamaa” piletite hind ja nende kättesaamatus on ületanud kõigi teatriuudiste künnise. Meedias on aga peaaegu märkamata jäänud vene heade näitlejate, sõjapagulaste etendused Eestis. Ka need piletid ei ole olnud odavad, ometi on nad korjanud tuhatkond külastajat.
Just kuueaastaseks saanud Vaba Lava viis ellu produtsent Märt Meose idee kutsuda lavale koos mängima kaks Venemaalt sõja jalust põgenenud suurt näitlejat – Tšulpan Hamatova ja Julia Augi. Tšulpan elab Lätis Riias ja Julia Eestis Narvas. Vähe sellest, näidend neile suurtele näitlejannadele telliti Mihhail Durnenkovilt, mehelt, kes samuti oma sõjavastaste seisukohtade eest oli sunnitud Venemaalt lahkuma ja elab nüüd Soomes. Eesti Draamateatris mängitakse tema näidendit „Eisenstein” Julia Augi lavastuses. See lavastus ja näidend räägib võimule allumisest, kollaboratsionismist. Kui kaugele looja saab diktaatori käsuga kaasa minna.
„Tervenemine”
Uus Vaba Lava lavastus „Tervenemine”, mille Mihhail Durnenkov kirjutas spetsiaalselt neile näitlejatele, on vähem jutustav ja enam filosoofiline. Kaks naist – ja tundub, et ka dramaturg – võitlevad oma koha pärast maailmas. Selles loos on palju tundeid, tundlikkust ja valu.
Seda muidugi otse ei öelda, aga kusagilt kumab tunne, et kõik kolm põevad seda, kuidas nad tegelikult töötasid oma rahva vastu sõda alustanud diktaatori valitsemise all ja ei näinud seda, mis tulemas. Olles ise rahava poolt väga armastatud. Või siis aimasid, aga ei võtnud midagi ette.
Kui nägin 2021. aastal tookord Vene suurima teatrifestivali Kuldne Mask üht säravamat etendust, lätlase Alvis Hermanise lugu ja lavastust „Gorbatšov”, kus Tšulpan Hamatova mängis Raissa Gorbatšovat, olin veendunud, et ta on üks maailma parimaid näitlejaid. Nüüd „Tervenemises” ta tegi seda jälle. Kui keegi küsiks, mis eristab Tšulpani headest näitjetest, mis teeb teda parimaks, siis lühidalt saan öelda, et reaktsioonide kiirus, hääle kasutamine, muutumine ja muundumine. Kordan ennast, aga ikka tundlikkuse aste.
Julia Aug on Tšulpanile sama tundlik partner. See, kuidas näitlejad teineteise reaktsioone ja muutusi tajuvad, on hämmastav. See on peenus ja delikaatsus. Nii peetakse kahevõitlust, et terveneda.
„Tervenemise” lavastaja on lätlane Elmars Senkovs. Lavastuse kohta ütles Jaak Allik: „Lavastus oli elegantne, täpne ja tark. Ta oli ka kuidagi õhuline ja väga tempokas, kogu lugu kestis 1.30.” Ma ehk lisaksin sellele vaid, et lavastus oli oma pildivahetustega keeruline ja taas näitlejad, kellel oli nagunii psühholoogiliselt raske tekst edasi anda, said ka tehniliste vahetustega nii hakkama, et see oli kui ühest seosest teise minek.
Nagu alati, aitasid tulemusele delikaatselt kaasa helilooja Ardo Ran Varres ja valgusmeister Priidu Adlas.
Küsisin Märt Meoselt ka põhjust, miks „Tervenemist” mängiti meil vaid kaks etendust, mis ju tõid Vene teatri 500-lise saali, hindadest sõltumata pea täis. Märt vastas, et lavastust mängitakse nüüd Riias ja Londonis ja et selliste näitlejate puhul ongi raske leida aega, mis mõlemale klapiks. Eestis saab seda lavastust näha taas veebruaris.
Nopin siia nüüd mõtte „Tervenemise” Tšulpan Hamatova lõpumonoloogist: „ Ma ei karda vastutust, sest ma jagan seda teiega. Ma rääkisin teile kõik, mis juhtus. Sellest, mis algas palju aastaid tagasi ja tõi meid praegusesse hetke, kus peame otsustama, kas meie abi jätkata või mitte. Ja kui te nüüd otsustate, et kuriteo kaal ületab selle abi väärtuse, siis olgu nii.”
Teada vist võiks ka seda, et mõlemad, nii Julia Aug kui Tšulpan Hamatova, olid Venemaal seotud suurte heategevuslike fondidega.
Olgu siin ka see, kuidas Vaba Lava uut lavastust tutvustab: „Kaks naist, Anna, Julia Aug ja Sonja, Tšulpan Hamatova, on segatud intriigidesse, mis on seotud linna suurima heategevusfondiga „Tervenemine”. Peatselt uueks direktoriks saav Anna avastab šokeeriva tõe – tema isa on saanud sihtasutuse rahad kelmuse teel. Uuriv ajakirjanik Sonja on otsustanud pettuse paljastada ja sihtasutuse hävitada. Naiste vastasseis paneb proovile inimsuhted ja keerutab üles avalikku skandaali.”
„Einstein ja Margarita”
Mõni aeg tagasi tõi lavastus „Einstein ja Margarita” täis saali Tallinnas Alexela kontserdimajas. Siis olid samuti laval sõjapagulased – Einsteinina, Aleksei Serebrjakov ja Margaritana. Ksenia Rappoport. Seda Aleksander Gelmani näidendit sai meie publik näha ka 2022. aastal Olustvere mõisas. Einstein süüdistab ennast Jaapani inimeste surmas tuumapommi läbi.
Olustveres lavastas selle Peeter Tammearu, kes ise ka koos Triinu Meristega laval oli. Tammearu lavastus oli mu jaoks parem, oli tundlikum ja intiimsem. Ka seetõttu, kus mängiti. Venelaste lavastust oli põnev vaadata aga just sellepärast, kuidas see oli lavastatud suure lava ja saali tarvis.
Mõlemas lavastuses jäi kõlama täna väga aktuaalne mõte – kurjuse tasakaal.
Mõlemad venelaste lavastused lõppesid sellega, et Eesti publik tõusis püsti ja aplodeeris seistes.
Ilmus Maalehes. Pildistas Siim Vahur.