Näitleja ja lavastaja Kristo Viiding ütleb, et vaadates me teatrilavadele murdnud kaameraid ja mikrofone, võib tekkida küsimus, kas näitlejat enam üldse vaja ongi. Äkki võiks ka tehisaru luua teatriime?
„Mind väga võlub kammerlik, vana hea nn vaene teater, mis rajaneb näitleja mängul ja heal partnerlusel,“ ütleb Kristo Viiding. „Kaamerad, põsemikrofonid ja muu tehnoloogia on ammu ja väga tugevalt teatripilti sisse sõitnud. Kõik see segab näitlejat, et võiks sündida totaalne sisenemine oma ossa. Ka vaatajana olen segaduses, mida jälgida, kui pilt on nii kirju.“
Viiding küsib otse: „Vahest enam polegi näitlejat vaja?“ Ning lisab samas: „Ma olen kindel, et tehisaju ja robotitega juba antakse kusagil maailmas etendusi, nimetades seda teatriks. Kuid teatriimet seal ei sünni.“
Kristo Viiding ise tõi äsja Kanutiaia huvikooli saalis lavale Jaapani näidendi „Naeru Akadeemia“. See on komöödiaga ja selles on vaid kaks tegelast. Neist üks on mees, kes kunagi ei ole naernud – tsensor, keda mängib Eesti Draamatetri näitleja Ivo Uukkivi. Tsensori juurde tuleb näitekirjanik, kes ei ole võimeline nalju mitte näidendiks kirjutama. Teda kehastab vabakutseline näitleja Martin Kõiv.
See, mida näeme, on tõesti puhas näitlejateater. Kunagi nimetati sellist teatrit ka vaeseks teatriks ja praegusel kärpeajal võiks samuti nii öelda.
Samas ei tehta vähemalt „Naeru Akadeemia“ näitlejatele mingit allahindlust. Lavastuses on rikkalikult emotsioone, keele ja häälekasutuse nüansirohkust, mängus sosinaid ja karjeid, valgust ja varju, vaimukust. Kõike seda peab publikule suutma edasi anda näitleja.
Kolm meest – Viiding, Uukkivi ja Kõiv – tõid lavastuse välja Akadeemilise Teatri nime all. „Vanasti kandsid parimate näitlejatega teatrid akadeemilise tiitlit,“ põhjendab Viiding. „Ka meie ideaal on olla oma elukutse teenistuses, nagu samuraid muistses Jaapanis oma isandat teenisid. Kogu pühendumusega, kogu oma oskuste pagasiga, idealistlikult. Ehk sünnib ime sellest? Aga loomulikult saime teatrile nime „Naeru Akadeemiast“ inspireerituna.“
Kristo Viiding on praegu Eesti Draamateatri, uuest aastast aga Tallinna Linnateatri näitleja.
Ilmus Maalehe veebis.