Vene teater loob oma ja uut kultuuriruumi

alt

Eesti Vene Teatri läbimurre uude kultuuriruumi on sündmus

 

Läinud aasta augustis ütles kultuuriminister Rein Lang Teatrikülgede intervjuus: “Mina ei saa sellest aru, miks peaks Tallinnas pidama odavat ja ebakvaliteetset vene provintsiteatrit, milline ta on olnud juba aastaid.” Augustis asus Eesti Vene Teatri kunstilise juhina tööle Marat Gatsalov (35) ja teda direktorina toetav Tõnu Lensment.

 

Marat Gatsalovi esimene oma lavastus Vene Teatris esietendub 14. septembril 2013. Lavastuse täpsemat nimetust ja teemakäsitlust asjaosalised hetkel veel avalikult välja öelda ei söanda. Tõnu Lensmenti sõnul on see meie kohalik lugu, mis jälgitav siin ja praegu. “Kuskilt riiulist me algmaterjali ei võta,” ütleb ta. Lavastuses leiab rakendust kogu Vene Teatri trupp, lisaks noored stuudiost ja tänaseks teatritegemisest kõrvale jäänud vanemad näitlejad.

Selle lavastuse lavaruum pakub vaatajale tänase plaani järgi mastaapse üllatuse. Plaanitud lavastust mängitakse teatri suures saalis, kuid seni sisseharjutatud vaatenurka nihutatakse oluliselt. Proovid algavad juunis.

Samas on Vene Teatris alanud justkui uus aeg koos kõige sellega, mis ta ümber ja sees täna on sündinud ja sünnib.

 

 

Vene teatri noortestuudio

Marat Gatsalovi tulekuga avas Vene Teater taas noortestuudio. Kursused kestavad kolm aastat ja sinna võeti 18 õpilast vanuses 14-21. Noortestuudios õpetavad Vene Teatri näitlejad, loomingulised alajuhid ning kaks mittekoosseisulist pedagoogi. Lisaks stuudio õpilastele suunatud tegevustele ja arenguootustele näevad teatrijuhid stuudiolaste õpetamises Vene Teatri näitlejatele ja muudele loomingulistele töötajale lisandväärtust eneseteostuseks.

Näitlejameisterlikkust õpetavad lisaks Marat Gatsalovile ka näitleja Artjom Garejev ja GITISE lõpetanud lavastaja Aleksander Potužnõi.

Lisaks erialatundidele õpivad noored lavakõnet, õppejõuks Marina Malova, kes 2003. aastal lõpetas Moskvas Šepkini-nimelise Teatrikooli. Tantsutunde viib läbi Vene Teatri koreograaf Olga Privis ja muusikatunde teatri muusikajuht Aleksandr Žedeljov. Vene kirjanduse ajalugu õpetab Jelena Skulskaja ja teatriajalugu Boris Tuch.

Teater loeb noortestuudio eesmärgiks venekeelsete noorte vaba aja sisustamise kvaliteetse tegevusega, kasvatades huvi teatrikunsti ning laiemalt nii vene- kui ka eestikeelse kultuuriruumi vastu Eestis.

 

alt

Marat Gatsalov, Tõnu Lensment ja Oleg Lojevski Vene teatris. Foto: Viio Aitsam

 

Tõnu Lensment sõnastab: “Lisaks igapäevasele repertuaariteatri tegevusele soovib Vene Teater olla just üks nendest arvamusliidritest, kes suunavad ning juhivad ühiskonnas sotsiaal-kultuurilise hariduse ja harituse protsesse. ”

Kõik kursusele vastu võetud noored valdavad lisaks emakeelele ka vabalt suhtlustasandil eesti keelt. Eesti keele oskus ei olnud kursuse vastuvõtutingimuseks, vaid osutus teatrijuhtide sõnul neile heaks üllatuseks.

Stuudios osalemiseks ei ole õpilastel õppemaksu. Pedagoogid töötavad minimaalse tunnitasu alusel ja selle tasu katteks eraldab osalist toetust Tallinna linn. Noortestuudiot toetab külalispedagoogidega Vene Teatrikunsti Akadeemia GITIS

Teater tagab stuudiole kõik tarvilikud harjutuspinnad, võtab tööle stuudio projektijuhi, pakub igakülgset administratiivset tuge ning teeb õppeperioodi lõpus oma vahenditega lõpulavastuse. Teatristuudio kogu õpeperiood kestab 1. oktoobrist 2012 kuni 31. maini 2015. Noortestuudio projektijuht on Vene Teatri trupijuht Svetlana Šušina.

 

Palju kandideerijaid

Üldse kokku kandideeris stuudiosse 140 noort. Õppeprogrammi ja stuudio ettevalmistustöös osales ka Viljandi Kultuuriakadeemia etenduskunstide õppetooli professor Kalju Komissarov, et kooskõlastada kursuse õppeprogramm Viljandi Kultuuriakadeemias suvel 2013 vastuvõetava venekeelse näitlejaõppe programmiga. Noortestuudio hakkabki edaspidi toimima osalises koostöös Viljandi näitlejakursusega. Korraldatakse ühiseid meistriklasse ja koos kavandatakse ka õppelavastusi.

Tänavu aprillis ja mais töötab stuudiolastega Stanislav Varkki, Narva teatritrupi Kuninglik Kaelkirjak juht, kellega koos alustatakse tänavateatri projekti. Tänavateatri tegemise ettevalmistusprotsessis on stuudiolastel võimalik õppida Stanislav Varkki käe all pantomiimi, klounaadi ja commedia dell’arte stiili.

Ettevalmistusprotsessi üks osa on ka sporaadilised ülesastumised linnaruumis. Meistriklassi ülesanne on omandada tehnikad ja vormistada need terviklikuks vaatemänguks, mis kasutab kõiki tänavateatri vahendeid ja tänavate kui suure lava võimalusi.

Meistriklass kestab 9. aprillist 25. maini ja lõpetatakse etendusega Raekoja platsil Tallinna Vanalinna Päevade raames 7. juunil.

 

Teatrikriitika kool

Jaanuaris alustas Vene Teater projekti “Teatrikriitika kool”, mille esimene eesmärk on saada oma uuslavastustele tagasiside, õiglane ja sisuline analüüs, mis on vajalik eelkõige meeskonnale. Lisaks on soov luua võimalusi eesti ja vene teatriekspertide kohtumisteks ning teater ei häbene välja öelda ka, et Vene Teater Eestis loodab suurendada oma nähtavust meedias läbi hea teatrianalüüsi.

Esimene külaline oli Polina Bogdanova, kes vaatas Jevgeni Korniagi lavastust “Kas ma tohiks olla Mozart?”. Roman Feodori “Antigonet” käis vaatamas Aljona Karas.

Aprillis esietendub Ivan Strelkini debüütlavastus “Õnn kaasa!” (Viktor Rozovi samanimelise näidendi järgi, 1973), mida on kutsutud vaatama Pavel Rudnev. 1. juunil esietendub Toon Tellegeni “Ritsikas”, lavastajaks Veronika Šahhova. Kriitiku suhtes juba läbirääkimised käivad.

 

Vene noorte dokfilmid

Teater on käivitanud ka kinokohtumiste sarja Кино.doc. Selle raames kutsutakse Tallinnasse Venemaa noori dokumentaliste oma värskete filmidega. Pärast filmide vaatamist on publikul võimalus filmi loojatega mõtteid vahetada. Küsimusele, miks kino teatris, vastab Marat Gatsalov, et näeb täna Vene noore kino ja ja teatri režissuuris suurt sarnasust.

Filmiprogrammi kureerib Marina Razbežkina, kelle juhitud dokumentalistika meistriklassi (Школа документального кино и документального театра Марины Разбежкиной и Михаила Угарова) on kõik kutsutud noored režissöörid lõpetanud. Kinoõhtud toimuvad kord või kaks kuus. Regulaarsust ei julge tegijad lubada, sest see on seotud režissööride võimalustega Tallinnasse sõita.

Кино.doc sarja avas film “Talv, mine ära!” (“Зима, уходи!”, 2012) 13.märtsil ja järgmine film “Maja tee ääres” (“Дом у дороги», 2012) linastub 12. aprillil. Kohal on ka filmi autor Alexey Žiriakov.

Kevadel on Кино.doc kavas filmid: “Ema” (“Мать”, 2007, režissöör Pavel Kostomarov ja Antoine Kattin), “31. reis” (“31 рейс”, 2012, režissöör Denis Klebleev), “Aljohhin” (Алехин”, 2012, režissöör Dmitry Kubasov), “Milana” (Милана”, 2012, režissöör Madina Mustafina), “С.П.А.Р.Т.А” (2012, režissöör Anna Moiseenko). Augustis jätkatakse Valeria Gai Germanika ja Pavel Kostomarovi ja Sasha Rastorguevi uute filmidega.
Ja need, kes siit nüüd innustust said, saavad enda kursis hoidmiseks vaadata veebiinfot aadressidel http://veneteater.ee/et/kinodoc, www.facebook.com/kino.doc.veneteatris.

 

Tänase näitekirjanduse laboratooriumid

See pole veel sugugi kõik. Lähituleviku plaan on alustada Tallinnas kaasaegse näitekirjanduse laboratooriumide projekti, mida Marat Gatsalov juba paar aastat Moskvas veab – Мастерская на Беговой (http://cdr.theatre.ru/performance/Bkn/). Vene Teatri partnerid selle projekti esimesel perioodil 30.sept – 6.okt. 2013 on Von Krahli Teater ja Teater NO99.

Esimese laboratooriumi teema on kaasaegne Vene näitekirjandus. Laboratoorium töötab ühel ajal neljal laval. Näidendid valib välja lavastaja Marat Gatsalov, aga lõpliku valiku teevad Marati pakutu põhjal teatrid ise. Vastavalt valitud näidenditele valib ja pakub Marat Gatsalov välja ka Vene noored lavastajad, kes siis valitud materjaliga Von Krahli Teatris, NO99’s ja võimalikul neljandal laval tööle hakkavad. Vene Teatrisse soovib Marat Gatsalov kutsuda lavastama noore Eesti lavastaja.

Valitud materjalidega töötavad teatrite meeskonnad nädal aega n-ö 24/7. Selle nädala lõpuks peaks valmima neli uut lavastuseskiisi. Eskiisid mängitakse ette nädala lõpus ühel päeval. Ideaalis korraldatakse esitus nii, et soovi korral on võimalik ära vaadata kõik neli eskiisi ja päeva lõpus koos nähtust rääkida. Eskiiside esitlusele kutsutakse ka dramaturge ja kriitikuid Euroopast ja Venemaalt. Eesti teatrirahvas on oodatud ja kutsutud niikuinii.

Teatrilaboratooriumeid on plaanis jätkata 2014. aastal. Asjakohane on öelda, et aprillis ja juunis Vene Teatri laval debüteeriv lavastaja Ivan Strelkin Rozovi näidendiga «Õnn kaasa!» ja lavastaja Veronika Šahhova Tellegeni näidendiga “Ritsikas” on mõlemad Moskvas Marat Gatsalovi laboratooriumis valminud eskiiside autorid. Tallinnas esietenduvad lavastused on nende eskiiside arendused. Ka Tallinna laboratooriumi eesmärk on leida uut ja huvitavat materjali ning uusi andekaid lavastajaid.

 

***

alt

Marat koos tütrega peale “Tühermaa” esietendust Viinistul. Foto: Viio Aitsam

 

2011. aasta suvel, kui Marat Gatsalov Viinistus R.A.A.A.M teatris „Tühermaad“ lavastas, ütles ta Teatrikülgedele: „Teatr, eto ne mesto dlja kompromissov“ – „Teatris ei ole kompromissidele kohta“. Tundub, et neil sõnadel on tegude kaal.

 

Vene Teatri tänast pilti aitasid kokku panna projektijuht Birgit Krullo ja direktor Tõnu Lensment.

 

 

 

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga